CSR eller Corporate Social Responsibility är inget nytt fenomen, det har funnits länge. Skillnaden är nu att fler och fler har förstått att man inte måste vara en rosenrasande marxistisk kommunist för att tycka att företag kan ta ansvar för saker som inte är reglerade av lagar och regler. Samtidigt ser vi hur medvetna konsumenter mer och mer förväntar sig att producenter och varumärken tar ett större ansvar för såväl hållbarhet som arbetsförhållanden. Det blir en del av marknadsföringen och även om en del hävdar cynism och att det enkom är för en ökad vinst som företagen gör det så är jag övertygad att detta i förlängningen leder till positiva förändringar. I längden blir dessa tankegångar och värderingar så väl förankrade och förknippade med varumärket så att det inte går att sluta ta socialt ansvar. I dagens snabba värld där "djungeltrumman" går med fiberoptikens fart sprids varumärkens godheter eller dumheter blixtsnabbt. Och att göra medvetna konsumenter besvikna kan sluta i katastrof för ett företag. Konsumentmakt har blivit på riktigt.
Nu har min favoritglass Ben & Jerry tagit ett steg för att sälja mer glass. Ett steg som dessutom gynnar det som jag känner så passionerat för, havet och fiskarna. Det är bra för Östersjön och Ben & Jerry men sämre för min färd mot Beach 2011.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar